Barbara Sena

Barbara Sena

Name: Barbara       
Surname: Sena
Mail: barbara.sena@unitelma.it

Teaching

Economic sociology, Sociology of work in Health, Human Resource Management

Research interests

  • Social responsibility in economic contexts and problems related to the new information technologies of organisations.

  • Methods of social research in socio-economic contexts, particularly qualitative and mixed methods (ethnomethodology and case study approach).

Research projects

  • “La costruzione dell’agenda politica nell’Europa del Sud in tempo di crisi”, Unitelma Sapienza University 2015.

  • “Infermiere di famiglia e di comunità: un nuovo protagonista della sanità territoriale”, Ipasvi and Italian Ministry of Health, 2014-2015.

Selected publications

  1. B. Sena (ed.) (2015), La gestione delle risorse umane nell’era digitale, Milano, FrancoAngeli.

  2. B. Sena (2015), “L’evoluzione dello Human Resource Management dall’era analogica all’era digitale”, in B. Sena (a cura di), La gestione delle risorse umane nell’era digitale, Milano, FrancoAngeli, pp. 19-38.

  3. B. Sena (with A. Sannella) (2014), “Social Architecture: the condition for health organization”, Salute e società, 2, pp. 21-33.

  4. B. Sena (2013), “Dalla responsabilità individuale alla responsabilità sociale. Elementi  per una sociologia dell’agire responsabile”, M.C. Agodi, G. Boccia Artieri, D. Borrelli (eds.), Emergenze dal presente Prospettive di futuro, Milano, Egea, pp. 171-184.

  5. B. Sena (co-editor with Luigino Bruni) (2012), The Charismatic Principle in Social Life, Oxford, Routledge.

  6. B. Sena (2012) “In memoriam Harold Garfinkel (1917-2011). Reflections: on his contributions to the sociology of health”, Salute e Società, a. XI, n. 2 pp. 200-204.

  7. B. Sena (2012) “Dalla sociologia relazionale all’economia delle relazioni. Verso la costruzione di un paradigma interdisciplinare dell’azione economica”, in Sociologia, n. 2 (2012), pp. 78-90.

  8. B. Sena (2012), “Etnometodologia e nuove tecnologie dell’informazione”, C. Cipolla, D. De Lillo, E. Ruspini (eds.), Il sociologo, le sirene e le pratiche di integrazione, Milano, Franco Angeli, pp. 287-307.

  9. B. Sena (2011), Etnometodologia e sociologia in Garfinkel. L’indicalità inevitabile, Milano, FrancoAngeli.

  10. B. Sena (2009), L’agire responsabile. La responsabilità sociale d'impresa tra opportunismi e opportunità, Roma, Città Nuova.

  11. B. Sena (2009), “Responsabilità sociale d’impresa. Tradizione inglese/italiana”, L. Bruni e S. Zamagni (eds.), Dizionario di Economia civile, Roma, Città Nuova, pp.681-685.